lørdag den 19. november 2011

Beskæring af æbletræ


Vandrisene klippes af det gamle æbletræ. Så det bliver nemmere at få sat lyskæder på til jul (det bliver så hyggeligt :-) ), og træet reduceres selvfølgelig også i størrelse.
Beskæringsteknikken er sporebeskæring. Da træet er blevet skåret ret kraftigt tilbage for et par år siden, har jeg gjort hvad jeg kunne for at fremme blomstring og frugtsætning på de eksisterende store grene, vi skal ikke have træet til at gro sig lige så stor som før det blev skåret kraftigt tilbage. Derfor bliver det prioriteret at få træet til at sætte frugter på de allerede eksisterende grene. Der var en del "kræft" (Frugttrækræft)
på nogle grene, derfor afbrændes alt grenafklip på stedet, da det mindsker smitterisiko. Ellers ville alt afklip have været anvendt til ris-/kvashægn, til fremme at faunaen i haven.

NB. Det er ikke den rigtige årstid at sporebeskære på, men jeg er jo gartner, så hvorfor skulle jeg tage mig af det? :)



Posted by Picasa

Ingen kommentarer:

Send en kommentar